Η πορεία μιας επιχείρησης ή ενός αθλητικού οργανισμού, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους και διαμορφώνουν ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον. Σίγουρα, η επιλογή της σωστής στρατηγικής είναι ένας εκ των πιο σημαντικών.
Το μάνατζμεντ ως επιστημονικός κλάδος, έχει προτείνει διάφορα εργαλεία που συμβάλουν στη χάραξη μιας επιτυχημένης στρατηγικής που θα εξασφαλίσει τη μακροχρόνια ευημερία ενός οργανισμού. Εν συντομία παρακάτω θα αναλύσουμε τις δυο βασικές (και αλληλοσυμπληρώμενες) μεθόδους που χρησιμοποιούμε στη Metis Marketing Agency, όταν σχεδιάζουμε τη στρατηγική ενός αθλητικού οργανισμού.
SWOT analysis
Η SWOT Analysis είναι ένα εργαλείο στρατηγικού σχεδιασμού που βοηθά οργανισμούς και ομάδες να κατανοήσουν τη θέση τους, αναλύοντας τέσσερις βασικούς παράγοντες: Strengths (Δυνατά Σημεία), Weaknesses (Αδυναμίες), Opportunities (Ευκαιρίες) και Threats (Απειλές).
- Δυνατά σημεία (Strengths): Εσωτερικά χαρακτηριστικά που προσφέρουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα (π.χ. ιδιόκτητες εγκαταστάσεις, ιστορία, πρόσφατες διακρίσεις, βάση φιλάθλων).
- Αδυναμίες (Weaknesses): Εσωτερικά στοιχεία που περιορίζουν την απόδοση ή δημιουργούν μειονεκτήματα (π.χ. υποστελέχωση, έλλειψη πόρων).
- Ευκαιρίες (Opportunities): Εξωτερικοί παράγοντες που μπορούν να αξιοποιηθούν για ανάπτυξη (π.χ. αλλαγή στο νομοθετικό πλαίσιο, παύση λειτουργίας ανταγωνιστικού σωματείου).
- Απειλές (Threats): Εξωτερικοί κίνδυνοι που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά (π.χ. οικονομική ύφεση).
Η ανάλυση SWOT προσφέρει μια σαφή εικόνα της τρέχουσας κατάστασης, διευκολύνοντας τη λήψη αποφάσεων. Είναι απλή, ευέλικτη και αποτελεσματική (όταν συμπληρώνονται οι πληροφορίες με ειλικρίνεια).
Είναι ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο για να σχεδιαστεί το πλάνο που θα ακολουθήσει ένα αθλητικό σωματείο τα επόμενα έτη, καθώς μια στρατηγική που εκμεταλλεύεται τα δυνατά του σημεία (π.χ. εγκαταστάσεις), φροντίζει να αντιμετωπίσει έγκαιρα πιθανές αδυναμίες (π.χ.προσέλκυση εθελοντών, προσθήκη μελών στο ΔΣ) και παρακολουθεί τις εξελίξεις σε οικονομικό-τεχνολογικό-νομικό περιβάλλον, σίγουρα θα καταφέρει να προσαρμοστεί καλύτερα στις σημερινές ανάγκες του αθλητικού γίγνεσθαι.
Business model canvas
Το Business Model Canvas (BMC) είναι ένα στρατηγικό εργαλείο που βοηθά στην οπτικοποίηση, κατανόηση και ανάπτυξη του επιχειρηματικού μοντέλου ενός οργανισμού. Βασίζεται στη λογική ότι κάθε επιχείρηση μπορεί να περιγραφεί μέσα από εννέα βασικά δομικά στοιχεία, τα οποία παρουσιάζονται σε μία σελίδα.
Τα 9 στοιχεία του Business Model Canvas:
- Πελατειακά Τμήματα (Customer Segments):
- Ποιοι είναι οι πελάτες της επιχείρησης;
- Αξιακή Πρόταση (Value Proposition):
- Τι ανάγκες καλύπτουμε; Ποια είναι η αξία που προσφέρουμε;
- Κανάλια (Channels):
- Μέσα από ποιες οδούς φτάνει η αξία στους πελάτες-φιλάθλους;
- Σχέσεις με Πελάτες (Customer Relationships):
- Πώς αλληλεπιδρούμε και χτίζουμε σχέσεις με τους πελάτες-φιλάθλους;
- Ροές Εσόδων (Revenue Streams):
- Πώς δημιουργούνται έσοδα; Από πού προέρχονται;
- Βασικοί Πόροι (Key Resources):
- Τι χρειαζόμαστε για να λειτουργήσει ο οργανισμός (ανθρώπινο δυναμικό, εξοπλισμός κ.λπ.);
- Βασικές Δραστηριότητες (Key Activities):
- Ποιες είναι οι κύριες ενέργειες με τις οποίες προσφέρουμε αξία στους πελάτες-φιλάθλους;
- Βασικοί Συνεργάτες (Key Partners):
- Ποιοι είναι οι εξωτερικοί παράγοντες ή φορείς που υποστηρίζουν τη λειτουργία μας;
- Δομή Κόστους (Cost Structure):
- Ποια είναι τα βασικά κόστη λειτουργίας για τον οργανισμό;
Το Business Model Canvas βοηθά στη συνοπτική αποτύπωση του επιχειρηματικού μοντέλου σε μία σελίδα, ενισχύοντας την κατανόηση, την καινοτομία και τη λήψη αποφάσεων. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε αθλητικούς οργανισμούς που επιθυμούν να επαναπροσδιορίσουν τη στρατηγική τους καθώς δείχνει εν συντομία πως λειτουργούν τα πράγματα εντός του οργανισμού.
Με ξεκάθαρο τρόπο εντοπίζονται οι σημαντικοί συνεργάτες (π.χ. προμηθευτές αθλητικού υλικού), οι διαδικασίες που δημιουργούν υπεραξία (π.χ. η γραμματεία της ακαδημίας) και ποιοι παράγοντες επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό.
Εν κατακλείδι, η χάραξη της στρατηγικής είναι το Α & Ω για το μέλλον ενός οργανισμού, αθλητικού ή μη.
Όταν κάποιο αθλητικό σωματείο κινείται χωρίς ξεκάθαρη στρατηγική, πολύ σύντομα θα γίνει κομμάτι της στρατηγικής κάποιου άλλου οργανισμού, που θα φροντίσει να τον ξεπεράσει ή ακόμη και να τον οδηγήσει σε παύση λειτουργίας, για να εξασφαλίσει τη δική του ευημερία.